Hoe je kandidaten overtuigt met retargeting campagnes

klok

Leestijd

5 minuten

Het belang van retargeting in jouw recruitment marketing

Steeds meer bedrijven zien de effectiviteit en het belang van recruitment marketing. Volgens ons natuurlijk helemaal terecht, wij vinden dat recruitment marketing op social media hét ideale middel is om zo effectief en betaalbaar mogelijk personeel te werven in 2024. Maar recruitment marketing gaat verder dan het draaien van een simpele advertentie op social media, er is meer nodig om mogelijke kandidaten niet alleen te bereiken, maar ook te overtuigen om voor jouw bedrijf te solliciteren. Hierin spelen retargeting campagnes een hele belangrijke rol.

Let wel op: door nieuwe privacyregelgeving is het sinds een paar maanden moeilijker om écht 100% van de geïnteresseerde doelgroep te retargetten, en is de originele vorm van retargeting minder efficiënt geworden. De tips die je in deze blog leest zijn zeker nog relevant, maar de toepassing hiervan is iets veranderd. Houd onze blogs in de gaten, we publiceren binnenkort een uitgebreide blog over nieuwe toepassingen van retargeting in jouw recruitment marketing. Wil je op de hoogte blijven van al onze nieuwe blogs? Meld je aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief!

Wat is retargeting in recruitment marketing?‍

Retargeting is heel simpel het vaker laten zien van advertenties aan mensen die interesse hebben getoond in je vacatures. Dit doe je via een stukje code die je in je website plakt, dit wordt een Pixel genoemd. Dit stukje code traceert websitebezoekers en de acties van deze websitebezoekers op je vacaturepagina, en linkt deze aan een social media gebruiker. Op deze manier wordt het mogelijk om geïnteresseerde kijkers na hun websitebezoek gepersonaliseerde advertenties te laten zien om ze, na hun interesse gewekt te hebben met de eerste wervingscampagne, te overtuigen met gepersonaliseerde recruitment advertenties.

Een goed retargetingsysteem is essentieel om je recruitment marketing effectief te maken. Naast het simpelweg verhogen van de conversie brengt het nog een aantal voordelen met zich mee, bijvoorbeeld:

‍Verlaagt verlies van potentiële kandidaten

Veel geïnteresseerde kandidaten zullen niet direct bij hun eerste websitebezoek solliciteren (al wil je hier eigenlijk wel voor proberen te zorgen, maar bij 90% van de normale vacaturepagina's zal dit niet het geval zijn). Met retargetingcampagnes kan je geïnteresseerde kandidaten over de streep trekken om toch te solliciteren en help je ze herinneren over het überhaupt bestaan van de vacature.

Invulling van de candidate journey

Veel normale wervingscampagnes bevinden zich in de awareness-fase binnen de candidate journey: het is voor de kandidaat vaak het eerste contactmoment tussen hem of haar en jouw bedrijf en de vacature. Met het inbouwen van gepersonaliseerde retargetingcampagnes trek je je recruitment marketing door in de candidate journey richting de consideration en interest fases.

Zorgt voor herkenning een een soort binding

Je kan je retargetingcampagnes heel persoonlijk maken. Vaak is normale advertentie wat meer ‘blanco’, maar als je gericht retargetingcampagnes gaat draaien moet je je ervan bewust zijn dat de kijker al weet wie jij als bedrijf bent en wat de vacature inhoudt. Zo kan je met retargeting bijvoorbeeld adverteren met collega’s, leuke feitjes over je bedrijf en voordelen van het werken voor jouw bedrijf. Het opbouwen van een soort binding met je marketinguitingen is heel belangrijk, want met recruitment marketing bereik je vooral latent werkzoekenden. Deze werkzoekenden staan open voor een nieuwe uitdaging maar zijn niet actief op zoek, en moet je dus echt nog overtuigen om voor je te solliciteren.

Is enorm kostenefficiënt

Retargeting is goedkoop, heel goedkoop. Omdat je binnen een hele selecte doelgroep adverteert, kan je met een paar euro per dag voor veel vacatures je retargeting al volledig vormgeven. Hierdoor is de CPL (cost per lead) en CPA (cost per application) met een retargetingcampagne vaak ook maar enkele euro’s.

De toepassing van retargeting

‍Het opzetten van retargeting campagnes is eigenlijk makkelijker dan veel mensen denken. Voordat je begint is het belangrijk om een pixel van een geselecteerd social media kanaal te installeren op je vacaturepagina(s). Deze trackt bezoekers en hun activiteit om later gepersonaliseerde wervingscampagnes te kunnen uitvoeren. Voordat je écht kan beginnen met adverteren is het wel belangrijk dat er minimaal 1000 websitebezoekers staan geregistreerd op de Pixel.

Als je het minimum aantal geregistreerde bezoekers hebt bereikt, kun je gaan retargeten. Hiervoor maak je een aangepaste doelgroep aan in het social media platform waarop je wilt adverteren en selecteer je bijvoorbeeld bezoekers van bepaalde pagina’s of bezoekers met een bepaalde kijktijd die je wilt bereiken. Het succes van retargeting in recruitment marketing hangt af van heel veel verschillende factoren, waaronder de vormgeving van de advertenties, de relevantie van de inhoud en de nauwkeurigheid van de targeting.

Je eigen recruitment marketing vormgeven

We hopen dat je wat geleerd hebt en nu ook zelf kan beginnen met het opzetten van gerichte retargeting campagnes. Laat het vooral even weten als je vragen hebt!

Ben je benieuwd of we ook iets voor jou kunnen betekenen? We maken graag eens kennis!

Meer lezen?

Meer informatie?

Wil je meer informatie over recruitment marketing bij Teampromote? Neem even contact met ons op, dan sturen we je een brochure toe en kunnen we misschien eens kennismaken!

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.